.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
رمقی برای چایکاران نمانده است ؛
لرزه بر اندام صنعت استراتژیک چای

شمال نیوز: مشکلات متعدد تولید و بازرگانی چای، آب رفتن سطح مزارع و کاهش تولید سبب شده تا دیگر نه نانی سر سفره چایکاران باقی ماند و نه صبر و حوصله ای برای آنها به طوری که برخی از تولیدکنندگان دیروز، دستفروشان امروز جامعه شده اند.

به گزارش شمال نیوز، کاهش سطح مزارع چای کشور از یکسو، سیاستهای نادرست و حمایتهای غیر اصولی از سوی دیگر لرزه بر اندام صنعت استراتژیک چای شمال انداخته است و سبب شده تا برخی از تولیدکنندگان دیروز به دستفروشان امروز تبدیل شوند.

سالانه 150 هزار تن برگ سبز چای در استانهای گیلان و مازندران برداشت می شود و چایکاران شمال از برخی بی تدبیری ها و وعده های عملی نشده رنج می برند، از مجموع سطح باغات گیلان و مازندران هزار و 200 هکتار در شهرستانهای تنکابن و عباس آباد وجود دارد و هفت کارخانه چایسازی در منطقه فعال است.

محمد رستمی از پیشکسوتان عرصه تولید واز چایکاران به نام  شمال در زمینه مشکلات فراروی صنعت چای می گوید: واقعا نمیدانم از کجای مشکلات کشاورزان و بویژه چایکاران بگویم که یقینا هر فردی در کشور که یک بار نام صنعت چای را شنیده باشد به ظور حتم با مشکلات این قشر نیز آشنایی پیدا کرده است.

حذف درآمدهای چای از سفره چایکاران

وی افزود: تولید برگ سبز چای از 60 هزار تن در سال به 17 هزار تن در سال تقلیل یافته است، این یعنی اینکه سه چهارم درآمد سالیانه از برداشت چای از سفره چایکاران حدف شده است.

وی اظهار داتشت: مکرر نالیده ایم وگفته ایم که ما فقط دستمزد خودمان را می خواهیم و زندگی را با همان درآمد ناچیز اداره می کنیم، ولی باید بگوییم که همان درآمد ناچیز را نیز از ما دریغ می کنند.

مسئولان به داد  چایکاران برسند

این تولیدکننده چای اظهار داشت: در آغاز فعالیت دولتمردان در دولت تدبیر و براساس قولی که در شروع کارشان به چایکاران دادند، قرار بود قدمهای مثبتی در جهت رفع مشکلات چایکاران برداشته شود ولی تا این لحظه، از اجرای این قول خبری نیست و باید عرض کنم که اگر مسئولان به موقع به داد چایکاران نرسند، یعنی عدم حضور به موقع کشاورز و یک باغدار چای، عدم هرس به موقع بوته های چای، افت چشمگیر و کاهش برداشت برگ سبز چای و یعنی نوشدارو پس از مرگ سهراب!

رستمی یادآور شد: شرایط چایکار به جایی رسیده است که دیگر همسایه،  بقال سر محل، کاسب سر بازار و رئیس بانک به من چایکار اعتماد نمی کند و این در حالی است که خوشبختانه بر خلاف ما، چایکاران کارخانه دار و صنعتگرانی که در امر تولید و بسته بندی چای فعالیت می کنند، روزگار بد را نمی گذرانند.

قیمت پایین برگ سبز

وی اظهار داشت:  قانون، فروشنده و خریدار را دو طرف یک معامله می داند، اما کجای این قانون آمده که زن و فرزند من چایکار در سرمای  طاقت فرسای زمستان در باغت چای مشغول تولید باشند و در پایان شورای سیاست گذاری استان و شورای اقتصاد بر محصولاتمان قیمت بگذارد و قیمتی که حتی نیمی از هزینه هایمان را جوابگو نیست.

رستمی یادآور شد: متاسفانه در سایه کم عنایتی و در سایه تغافل کار ما به جایی رسیده است که تولید کننده ناتوان از سیر کردن شکم خود و خانواده اش از محل زندگیش به مکان دیگری مهاجرت می کند.

نانی بر سر سفره چایکاران نمانده است

وی با اظهار اینکه، دیگر بر سفره چایکاران نه نانی مانده است و حوصله ای در سر چایکاران مانده است، عنوان کرد: همه امیدمان به دولت تدبیر است .

علی محرر رئیس سازمان چای کشور نیز با اشاره به نقش مدیران در ادوار گدشته اظهار داشت: نفی کلیه اقدامات صورت گرفته توسط دولتمردان در دولتهای گذشته بی انصافی است ولی یقین بدانید که ضعف مدیران سازمان چای کشور در ادوار گذشته و سیاستهای غلطی نظیر تغییر پیاپی برنامه تولید، تغییر برنامه و قیمت برگ سبز چای، نحوه خرید تضمینی و پرداخت بدهی های چایکاران که توسط انها اتخاذ، موجب شد تا در نهایت چنین شرایطی بر چای کشور تحمیل شود.  

وی با اشاره به یک مورد از موضوعات و تصمیمات اتخاذ شده ای که موجب رکود در تولید چای شده است گفت: با تغییر سیستم ارائه تسهیلات چایکاران، این افراد برای اخذ وام و تسهیلات از بانکها مجبور به ارائه تضامین سنگین شدند که این امر خود موجب آغاز و بروز مشکلات چایکاران شد.

پیش بینی بودجه 100 میلیارد تومانی

رئیس سازمان چای کشور در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر بودجه ای در حدود 100 میلیارد تومان برای سازمان چای و به منظور تخصیص در امر خرید تضمینی برگ سبز چای از چایکاران و ارائه تسهیلات به تولیدکنندگان و کارخانه داران چای در نظر گرفته شده است که تصویب آن به شرط تایید لایحه پیشنهادی دولت اعلام می شود.

نرخ جدید خرید برگ سبز اعلام می شود

به گفته علی محرر بررسی هزینه های واقعی تولید برگ سبز چای انجام شده است و بر اساس پیشنهاد سازمان چای و وزارت کشاورزی، نرخ جدید خرید برگ سبز چای تا هفته آینده اعلام می شود.

تشکیل سازمان چای در مازندران

معاون برنامه ریزی و اشتغال استاندااری مازندران نیز با توجه به نقش استراتزیک چای و اینکه تولید چای ریشه در تاریخ و فرهنگ بومی مردم شرق گیلان و غرب مازندران دارد اظهار داشت: تشکیل سازمان چای در حالی است که دیگر محصولات  مهم این استان نظیر مرکبات و برنج از داشتن چنین سازمانی محروم هستند و این نشان از اهمیت موضوع دارد.

وی عدم بهره گیری از امکاناتی که به واسطه بهره مندی از سازمانی مستقل می توان استفاده کرد را از عوامل وجود مشکلات دانست و اظهار داشت: عدم تشکیل صندوقهای حمایتی دولت یا ارایه پیشنهاد از سوی سازمان تحقیقات چای برای افزایش بهره وری و تولید این محصول ارگانیک از جمله این راه حل ها است که در سایه سهل انگاری پنهان مانده است و می تواند در رفع مشکلات این قشر مفید واقع شود.

پرهام رئیس جهاد کشاورزی رامسر نیز با اشاره به اهمیت نقش تولید در شرایط فعلی جامعه، حمایت از تولید کنندگان را ضروری دانست.

وی با اظهار ناراحتی از شرایط ویژه باغات، تولید کنندگان، چایکاران و کارخانه داران چای منطقه، خواستار پیگیری به موقع و سریع مسئولان ذیربط شد.

چایکاران شمال چشم انتظار سیاستهای دولت تدبیر و امید هستند تا صنعت نیمه جان و از نفس افتاده چای را رونقی دوباره بخشند./مهر


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 1.638 seconds.